Ook de lezers van jouw content hebben een mening. Doe je hier eigenlijk al iets mee?
Zo nee, dan wordt het hoog tijd voor het uitvoeren van een lezersonderzoek

Lezersonderzoek: haal het maximale uit de mening van jouw lezers

Alle content die wordt geschreven, gedrukt, geprint of gedeeld komt tot stand met maar een enkele gedachte. Het moet wel door mensen worden gelezen. Lezers zijn simpelweg cruciaal voor geschreven tekst, ongeacht de verschijningsvorm: tijdschriften, online magazines, blogs of andere content op websites, relatiemedia, personeelsbladen of e-mailnieuwsbrieven. Zonder lezers hebben ze geen van allen bestaansrecht. En dat bestaansrecht kan geborgd of verder verbeterd worden door lezers om hun mening te vragen. Is het periodiek uitvoeren van lezersonderzoek kortom cruciaal? Het antwoord op deze vraag is een volmondig ja! Want zeg nou zelf, hoe moet je nu goede content maken als je geen idee hebt wat lezers er wel of juist niet goed aan vinden? Precies. Gelukkig kun je die mening heel gemakkelijk verzamelen en gebruiken. Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek helpt je hierbij.

De meerwaarde van goed lezersonderzoek

Afgaande op de berichten in het nieuws de afgelopen jaren blijft het aantal lezers alleen maar dalen. Dat is ongetwijfeld ook zo wat betreft printed media. Maar online lezen we veel en vaak. Leuke berichten op sociale media, het laatste nieuws via een nieuwsapp, leuke weetjes of artikelen die we via een nieuwsbrief onder ogen krijgen, noem maar op. Er zijn kortom nog altijd heel veel lezers van leuke content, alleen lezen ze niet per se een krant, magazine of tijdschrift.

Gelukkig richten de uitgevers van kranten zich ook op beide groepen en maken ze content voor zowel de offline als online lezer. Dat lijkt eenvoudig. Kwestie van de artikelen of verhalen via beide kanalen aanbieden en klaar. Het ligt alleen net iets gecompliceerder. En dus gaat het er bij een lezersonderzoek niet om dat er zomaar een generieke vragenlijst is die op alle verschillende soorten lezers of abonnees wordt afgevuurd. Gebeurt dit wel, dan kan het hele onderzoek zo de prullenbak in. De resultaten zullen namelijk niet of nauwelijks van echt grote waarde zijn. Pas wanneer een marktonderzoek onder lezers echt goed wordt uitgevoerd, zullen de resultaten echt van meerwaarde zijn.

Marktonderzoek onder lezers en abonnees: hoe moet het dan wel?

Die vraag is snel gesteld, maar een simpel antwoord is niet te geven. En dit is waarom. Bij lezersonderzoek wordt namelijk al snel gedacht aan een onderzoek met generieke vragen die ingaan op hoe vaak iemand een krant of tijdschrift leest, hoe lang er in een enkel exemplaar wordt gelezen, welke verhalen of onderwerpen wel en niet gelezen worden en wat de algehele waardering is. Maar wat zijn de handvatten die je hieruit krijgt als uitgever? Hoe kun je zaken verder verbeteren? Welke sterke punten kun je benutten op het gebied van reclame of marketing? En wat zeggen de antwoorden over de grote groep online lezers die er ongetwijfeld is? Al deze vragen worden helaas negatief beantwoord. Met dergelijk lezersonderzoek kun je helaas weinig tot niets.

Ho, stop, wacht. Er is juist wel een eenvoudig antwoord te geven op de vraag hoe dergelijk onderzoek wel uitgevoerd moet worden. Dat antwoord is: stem het onderzoek af op enerzijds de lezer of abonnee en anderzijds op de specifieke informatie die je als uitgever of maker van de content wil verzamelen. En die informatie gaat echt niet alleen over hoe vaak mensen een editie, nummer of artikel lezen. Dat gaat ook over de bijbehorende beleving, vormgeving, gebruiksgemak, inhoud en diversiteit van de artikelen of verhalen, de mate waarin verhalen gedeeld kunnen worden, de kanalen die worden gebruikt om content te verspreiden en ga zo maar door.

Is dat het enige waar goed naar gekeken moet worden? Nee natuurlijk niet. Want niet ieder type lezer of abonnee valt op dezelfde manier te benaderen. En dus moet bij het bepalen van de opzet en uitvoering van het lezersonderzoek ook goed gekeken worden naar de meest optimale manier om de data te verzamelen.

Nog meer om rekening mee te houden? Ja, want het is een misvatting dat bij onderzoek onder lezers altijd maar kwantitatief onderzoek uitgevoerd moet worden om zo veel data te verzamelen. Want wat als je nu van plan bent om de vormgeving van een krant of tijdschrift te veranderen? Of het online magazine grondig te restylen? De website een nieuwe look te geven? Dan doe je er verstandig aan om die vernieuwingen en veranderingen te laten testen door een kleine groep lezers. Bij uitstek een voorbeeld van kwalitatief onderzoek, waarbij het bevragen van veel personen alles behalve aan te raden is.

EM Onderzoek is jouw partner voor goed marktonderzoek

Sta je op het punt om jouw lezers of abonnees de hemd van het lijf te vragen? Laat EM Onderzoek dan jouw partner zijn om het maximale resultaat te halen uit dit marktonderzoek. Over hoe dat precies vormgegeven moet worden, zal vast eerst van gedachten gewisseld moeten worden. Aarzel dus niet en neem even contact met ons op. Dan kunnen we vervolgens een eerste stap zetten op weg naar echt goed lezersonderzoek.

Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.

Marktonderzoeksbureau conformeert zich aan de nationale en internationale normen en gedragsregels van de MOA en ESOMAR